Dobrze zaplanowane działania

05.11.2009

Dariusz Czyż, prezes zarządu Votum SA: Profesjonalny CSR powinien opierać się na świadomej i przemyślanej, wręcz wizjonerskiej, strategii. Społeczna odpowiedzialność biznesu to nic innego jak świadome zarządzanie firmą, wpisujące w program rozwojowy przedsiębiorstwa również potrzeby otoczenia, tak w rozumieniu lokalnym, jak i globalnym. Recesja gospodarki bez wątpienia wpływa na działania firm i ich założenia strategiczne, również w obrębie CSR.

Konieczne jest przewartościowanie priorytetów w taki sposób, aby nie ucierpiał na tym wizerunek firmy. Dla pracowników, szczególnie w dobie kryzysu, ważne są bezpieczeństwo i poczucie stabilizacji. Ponadto, stwarzając nowe miejsca pracy, można i należy podejmować walkę z lokalnym bezrobociem. Od samego początku, budując markę przedsiębiorstwa Votum SA, mieliśmy wizję tego, jak chcemy realizować hasło „pomoc osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych” na płaszczyźnie społecznej i charytatywnej.

Prowadząc firmę zajmującą się odszkodowaniami, na co dzień stykamy się z ludzkimi tragediami. Dostrzegamy potrzeby konkretnych osób, które z kolei nierzadko obrazują szersze zjawiska wymagające zaangażowania, takie jak choćby stan bezpieczeństwa na naszych drogach czy brak krwi dla ofiar wypadków komunikacyjnych.

W styczniu 2007 roku powołaliśmy do życia Fundację Votum, ukierunkowaną na pomoc ofiarom wypadków komunikacyjnych oraz osobom z wrodzonymi i nabytymi uszkodzeniami neurologicznymi. Fundacja w 2009 roku przejęła ciężar organizacji Ogólnopolskiej Akcji Krew, na którą skutecznie pozyskała dotację z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Krajowego Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

Również we współpracy z Fundacją Votum organizujemy prelekcje w ramach akcji edukacyjnej Bezpieczna Droga do Szkoły. Program skierowany jest do uczniów szkół podstawowych z klas I–IV i w atrakcyjny dla dzieci sposób zapoznaje je z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach.

Mając świadomość, jak ważne w życiu regionu jest propagowanie zdrowego trybu życia i rozwoju intelektualnego, wspieramy również, na zasadach sponsoringu, lokalnych sportowców: zawodników wrocławskiego Klubu Szachowego Polonia oraz rowerowego Stowarzyszenia MTB Votum Team Wrocław.

Ale CSR to także odpowiedzialność względem klientów.

Najlepszą miarą tej odpowiedzialności jest zdolność do nieustannego wyznaczania standardów usług i podnoszenia ich, gotowość do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. Owocem takich poszukiwań jest otwarta przed rokiem w Krakowie Klinika Votum-Reha Plus SA, pierwsza z sieci klinik, specjalizująca się w rehabilitacji funkcjonalnej. Ta inwestycja umożliwiła naszym klientom dostęp do wszechstronnej i kompleksowej oferty pomocy powypadkowej, jak dotąd jedynej takiej na rynku odszkodowań.

Niezwykle istotne jest właściwe zrozumienie terminu społecznej odpowiedzialności biznesu, a ściślej – znaczenia pojęcia „społeczny”, które w tym przypadku definiuje otoczenie firmy, a zatem poza społecznością lokalną, również klientów, pracowników, kontrahentów, akcjonariuszy itd. Ważne, aby zachować właściwe proporcje i równowagę pomiędzy celami biznesowymi a działaniami związanymi z zaangażowaniem w sprawy społeczne. Dobry i profesjonalny CSR powinien opierać się na świadomej i przemyślanej strategii. Ośmielę się stwierdzić, że na strategii wręcz wizjonerskiej, która pozwoli nie tylko zaspokoić aktualne potrzeby, ale także przewidzieć przyszłe oczekiwania rynku i otoczenia. Strategii, która sprawi, że konkurencja zostanie o krok w tyle, i która przyniesie firmie wymierne korzyści. Z pewnością nie należy także spoczywać na laurach. Nieustanne samodoskonalenie się, podnoszenie standardów i jakości usług to jeden z podstawowych elementów CSR.

Źródło: Dariusz Czyż, Dobrze zaplanowane działania , "Głos biznesu" nr 3/2009

eZ Publish™ copyright © 1999-2024 eZ Systems AS